Enigma

Come find me in solitude.

Enigma

Come find me in solitude.

Lynch before Lynch

سه شنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱ ب.ظ

مـایا درن یه فیلمساز آمریکایی هست که با فیلم آوانگاردMeshes of the afternoonتاثیر خیلی زیادی روی سینمای آمریکا گذاشت.درن این فیلم رو با کمترین امکانات و با کمک همسرش آلکساندر همـید ساخت.از جمله فیلم های معروف مایا درن میشه به At landing،study in choreography for cameraو ritual in transfigured timeاشاره کرد که همه ی این فیلم ها توسط خودش نوشته و کارگردانی و ادیت و تولید شده و فقط برای فیلم برداری از هِلا هیمـان کمک گرفته.


سال 1943 درن با امکـانات محدود و ارثیه ای که بعد از مرگ پدرش بهش تعلق گرفته اولین و مشهورترین فیلمش Meshes of the afternoon رو توی خونه ی خودش در لـس آنجلس با کمک الکساندر همید با بودجه ی 250 دلاری میسازه.این فیلم در اصل یک فیلم صامت و بدون دیالوگ بوده اما موزیکی که روی فیلم قرار داره حدود 10سال بعد توسط شوهر سوم مایا که یک آهنگساز ژاپنی بوده ساخته شده.

ابتدایی ترین چیزی که توی فیلم نظرم رو جلب کرد شباهت خیلی زیاد این فیلم به فیلم فرانسـوی "خـون یک شاعر"ساخته شده توسط کوکتو در سال 1932 بود.این دوتـا فیلم از لحاظ بصری شباهت های خیلی زیادی بهم دارن هرچند که درن بارها ادعا کرده که این فیلم رو ندیده بوده و هرتاثیری از کوکتو رو تکذیب کرده!

زمینه ی سورئالیستی فیلم سگ اندلسی کار مشترک بونوئل و دالی درسال 1929 هم به عنوان فیلمی که درن ازش تاثیر گرفته مطرح شده.سگ اندلسی جزو نمونه های برتر فیلم هایی هست که ساختار ناخودآگاه رو نشون میده.درن بازهم گفته که meshes of the afternoon قابل مقایسه با سگ اندلسی نیست و از این مقایسه حس خوبی نداشته چون عقیده داشته هدف جنبش سورئالیسم اینه که اون گزاره و مقوله ی خاص رو سرگرم کننده نشون بده نه لزوما مقصود و مفهوم رو.

خب داستان فیلم از این قراره که یه خانم(با بازی خودِ مایا درن)توی راه خونه ش یه نفر رو میبینه که یه گل رو میذاره روی زمین و مایا گل رو برمیداره و به سمت خونه ش میره و سعی میکنه در رو باز کنه و کلید از دستش می افته و وقتی که کلید رو برداشت در رو باز میکنه و اول به همه چی سرسری نگاه میکنه تا مطمئن بشه همه چیز توی حالت عادیش قرار داره یا نه و بعد به اتاقش میره و روی صندلی به خواب میره.توی رویاش خودشو رو توی خیابونی میبینه و جلوی خودش یه شخص یا جسم مرموز با روپوش که جلوی صورتش آینه گرفته و یه گل هم توی دستشه رو می بینه.مایا سعی میکنه اون شخص مرموز رو تعقیب کنه که موفق نمیشه و برمیگرده به خونه ش.ولی خونه اینبار با چیزی که چند دقیقه پیش دیده بود متفاوت بود.این رویا چندبار دیگه تکرار میشه تا اینکه مایا سه تا کپی از خودش رو توی خونه ش میبینه درحالیکه خودش روی صندلی خوابیده.اشیای کمی توی این فیلم وجود دارن که مفاهیم نمادینی دارن و مایا سعی میکنه با تکرار کردن اونا توی صحنه های مختلف توجه بیننده رو به خودش جلب کنه:کلیـد،چاقو،تلفن،گرامافون و گل.هرکدوم از این اشیا معنی سمبولیکی برای مایا دارن و خیلی از منتقدها عقیده دارن از اونجایی که فیلم بعد از جنگ جهانی دوم و جنبش های مربوط به فمنیزم در ایالات متحده ساخته شده پس به درماندگی و ناکامی از زن بودن توی اون دوران اشاره داره.

اولین چیزی که تو صحنه های ابتدایی به چشم میاد اینه که مایا شلوار پوشیده که اون زمان یه ترند محسوب میشده(مربوط به جنبش های فمنیزم)که این عمیقا تمایلش رو به برابری در حرفه و زندگی نشون میده.گل سفید نماد پاکی و معصومیت هست که به یک زن در جامعه اشاره داره.گل سفید در انتها توسط مرد به مایا داده میشه که میتونه به فشاری که مایا توی یک جامعه مرد سالار حس میکنه ربط داشته باشه. وراجع به کلیـد:مایا توی صحنه های ابتدایی فیلم سعی میکنه وارد خونه ش بشه و کلید رو از کیفش درمیاره که یک نشونه ای از زنانگی هست و کلید از دستش می افته که احتمال داره به این معنی باشه که نیرویی وجود داره که اونو از باز کردن در(رسیدن به جایی که توش احساس امنیت میکنه)باز میداره و این نیروهم همون فشاریه که از طرف جامعه حس میکنه.وقتی وارد خونه میشه احساس امنیت میکنه و خونه رو وارسی میکنه و چشمش به چاقویی که روی نان روی میز آشپزخونه ست می افته که ممکنه به نقش خونه داری و اون نقش تهیه ی وعده های غذایی روزانه اشاره داشته باشه و بعد به اتاقش میره و روی صندلی میشینه و درحالیکه منتظر مردشه به خواب میره.توی رویاش یه جسمی رو میبینه که یه گل رو جا میذاره(همون گلی که مایا چند دقیقه پیش با خودش اورده بود خونه)مایا نمیتونه شخص(یا جسم) رو تعقیب کنه ولی در عین حال بازهم شخص رو میبینه که یه گل رو روی تخت میذاره که شاید به زندگی جنسی و وظیفه ی زن برای ارضای خواسته های مرد اشاره داشته باشه.توی رویاش،یکی از نسخه های مایا یه گل رو روی تخت میذاره که بعد تبدیل به یه چاقو میشه و مایا از اون چاقو استفاده میکنه تا صورت آینه ای اون جسم که به جای مردش میبینه رو بشکنه که تلاشش برای عبور از وظایفش و نقشی که تو جامعه براش در نظر گرفته شده رو نشون میده.نسخه های متعددی که مایا از خودش توی رویاش میبینه به لایه های شخصیتی ای که مایا بعد از تجربه های مختلف توی زندگیش بهشون رسیده اشاره داره.

نهایتا مرد وقتی به خونه برمیگرده مایا رو روی همون صندلی درحالیکه مرده بود پیدا میکنه و تیکه های آینه توی دریا ریخته شدن که میتونه خستگی و فرسودگی یه زن رو از نادیده گرفته شدن خواسته ها و احتیاج هاش نشون بده.

اکثر نقدهایی که خوندم همونطور که ابتدای متن گفتم مربوط به فمنیزم بود.ولی دیدگاه ها و نتیجه گیری های جالب دیگه ای هم از فیلم خوندم که بازهم ازش مینویسم و منابعی که بهم کمک کردن رو هم انتهای این بحث میارم.

همینطور سعی میکنم از at landing و in the mirror of maya deren هم بنویسم.

 

۹۷/۰۸/۲۹
سـحر

Maya Deren

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی